מחנכי ישראל, הגיע הזמן לדבר על יהדות

בערב ראש השנה פרסם עיתון הארץ מאמר המכוון לרבני ארה"ב הקורא להם לחשוב היטב על שיחות "הימים הנוראים" שלהם עם קהילותיהם. את המאמר כתב פיטר ביינרט, עיתונאי אמריקאי מוערך המפציר ברבנים להניח לנושאי השיחה הקלאסיים שלהם בערב יום כיפור ולחזור למקורות, לשיחה יהודית דתית, הנסובה סביב הטקסטים המקראיים בתנ"ך ובתלמוד. כשסיימתי לקרוא את הכתבה, מיד התחברו לי כמה קווים רלבנטיים לישראל שלנו, ולשיח היהודי – אמוני שאנחנו מקיימים בבתי הספר ובציבור הישראלי.

את הטיעונים של ביינרט אפשר בקלות להקביל למצב בישראל: רוב יהודי ארצות הברית אינם מעיזים להביע דעה כשמדובר בטקסטים יהודיים – וגם אצלנו הוויכוח האמוני דתי שמור לרבנים ותלמידיהם העורכים זאת בינם לבין עצמם. ארגונים בודדים יחידים כמו "בינה", צו פיוס ובתי מדרש אחרים מנסים לעורר את השיח בקרב הציבור החילוני – פרוגרסיבי בישראל, אולם הם נלחמים בשנים של ניכור, הדחקה ודחייה של נושאים כגון מקרא, תרבות ישראל ועוד.

ע"פ המאמר, 70% מקרבם של יהודי ארה"ב החילוניים נישאים בנישואים מעורבים ובוחרים שלא להקים "משפחה יהודית" – וגם אצלנו אטימותו של הממסד הרבני הממלכתי לכל הנוגע למוסד הנישואין והגירושין, נישואי זוגות חד מיניים והכרה במעמדה של כל משפחה באשר היא מרחיקה את הציבור בישראל הרחק מהיהדות. בעצם ניכוסה של האמונה היהודית ועירובה עם חוקי המדינה, ניסיונה של הרבנות "לשמור" על ה"יהדות" רק הולכת ומרחיקה רבים ורבים ממנה – ומונעת ממנה להתקרב למקורות הרוחניים של הדת.

ואחרון – עולם הטקסטים היהודיים גם הוא מנפנף לשלום אל ספינת הכתיבה, הקריאה והשירה המודרנית המפליגה לה הרחק הרחק מכל מחפש מקור השראה. סיפורי המקרא והתנ"ך, מדרשי התלמוד, מסכתות ופרקי אבות שימשו במשך שנים השראה לקוראים וכותבים, למחפשי אמונה ולמבקרים אותה, למתחבטים בין אמת אחת לריבוי אמונות, לבורחים מאחריות ולאלו הבוחרים בה. אם אנחנו לא נרגיש בבית בין הטקסטים והסיפורים שהטרידו את אבותינו, נוותר על שפע תרבותי עצום ועשיר, ונניח מאחורינו את אחת מיצירותיה המפוארות של האנושות.

אינפוגרפיקה של התפלגות המילים בתנ"ך. המקור: ויקיפדיה

אינפוגרפיקה של התפלגות המילים בתנ"ך. המקור: ויקיפדיה

את מאמרו מסיים ביינרט בקריאה לחבר בין היחס לארון הספרים היהודי ובין היחס לישראל. אדישות, שנאה, אהבה או מעורבות כלפי כל אחד מהצדדים במשוואה גוזרת ע"פ דעתו יחס דומה לצד השני. גם כאן מפתיע לגלות כמה החיבור מתאים וקרוב אלינו – יכולתנו לערוך שיח אמיתי, שווה ומעמיק על היהדות ועל שורשינו הופכים אותנו לבני בית או למשקיפים אדישים על הנעשה סביבנו. היכולת להתמודד עם גילויי קיצונות מחד ומעשי מרוממי נפש מאידך, עם ביטויי גזענות קיצוניים המתבססים על הדת או מעשי קירוב, דיאלוג וקריאה לשלום נבנית מתוך היכרות של שדה השיח היהודי, קריאה, למידה והתבוננות עצמית מתוך אותם טקסטים, השקפת עולם ואמונה.

יש שיאמרו ש"לא בחרנו באמונה הזו". זה נכון, אבל נולדנו לתוכה כמו שנולדנו לזהותנו הישראלית, הציונית, זהותם של העולים מתוניס ועיראק ושל ניצולי השואה, זהותם של חברי השמאל והימין, זהותנו ומעמדנו הסוציו-אקונומי ועוד רבות וטובות. בביקור בנצרת לפני חודש ומפגש עם האב אמיל שופאני אמר האב לחברי ולי כי "כל אחד מאיתנו צריך להכיר את מעגלי הזהות שלו, אלה לא בשליטתנו ועלינו לקבל אותם. אחרי הקבלה אנחנו צריכים לפעול לתיקון של ההיסטוריה, של מה שנעשה בעבר ואינו בשליטתנו . כולנו יחד צריכים לרפא את ההיסטוריה" (והיתר כאן). ביקורת, אהבה, אדישות ומעורבות מתחילים קודם כל בהיכרות ובהכרה של כל אחת ואחד מאיתנו עם נוף מולדתו – האמוני וההיסטורי, הסוציולוגי והאישי. וכן – יש כאן גם הזדמנות להעמיק את הדיאלוג שלנו עם מאמינים אחרים, בני עמים אחרים, ולפתוח אליו פתח מזווית חדשה, עמוקה ומפתיעה.

במאמר המקורי פונה ביינרט לרבני ארצות הברית. ובישראל? דומה כי הקריאה הזו היא כעת לכולנו. לא להניח לשיח היהודי להישמט, אלא להתעקש לקיים אותו בכל מקום: בכיתה ובתנועת הנוער, בבית הכנסת ובמרכז הקהילתי, סביב שולחן ראש השנה ובנסיעה ברכב לנופש. אולי מתוך ההיכרות והבחירה המחודשת, נצליח לקיים מחדש את אותה התפילה של הבעש"ט, שאמנם איננו זוכרים היכן התקיימה – אך אנו יכולים לספר את סיפורה.

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “מחנכי ישראל, הגיע הזמן לדבר על יהדות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s