היהודים הבלתי נראים של פולין

בפוסט זה סיכמתי את הרצאתו של ד"ר מיכאל בילביץ' – חוקר באוניברסיטת וורשה וראש המכון לחקר דעות קדומות. לנושא האנטישמיות הפולנית התייחסתי כבר בפוסט קודם, ובהרצאה שנערכה ב 9/4 במרכז הנוער העובד והלומד סקר מיכאל את היקף האנטישמיות ונפוצותן של הדעות הקדומות בנוגע ליהודים היום בפולין. היה מרתק ביותר ואני מקווה שהספקתי לרשום הכל.

בינואר השנה פורסמה כתבה לא אוהדת במיוחד בJewish Chronicle ובהארץ באנגלית, שסתמה את הגולל על "הרנסאנס הפולני". הכתבה סיפרה על הסקר רחב-ההיקף שערך המכון לחקר דעות קדומות באונ' וורשה, וחשפה נתונים מזעזעים לגבי דעות קדומות הרווחות היום בפולין. ד"ר בילביץ' שצוטט גם בכתבה נמצא מוסר תמונה פסימית ושטוחה על היקף התופעה והשתרשותה. בתחילת השיחה פנה אלינו מיכאל ואמר "רציתי להציג בפניכם את הממצאים שסקרתי, במטרה שנוכל להעמיק בתוצאות הסקר – ואולי אף לקיים דיון על דרכי ההתמודדות איתה".

מהו היקף האנטישמיות בפולין כיום? את האנטישמיות, לשיטתו של בילביץ' ניתן לחלק ל3 סוגים:

  1. אנטישמיות מסורתית – כזו הנשענת בעיקר על טיעונים תיאולוגיים כגון אשמת היהודים בצליבת ישו, או חטיפה של ילדים נוצריים בידי יהודים. רובם של משתתפי הסקר לא איבחנו בין שני הטיעונים הללו וענו כן או לא לשניהם יחד.
  2. אנטישמיות משנית – הנוגעת יותר לימינו. בין הטיעונים שנסקרו כדי לגלות אופי אנטישמי זה, היו הטיעונים כי היהודים משתמשים ברגשות האשמה של הפולנים לאינטרסים שלהם, היהודים מאשימים את הפולנים בפשעים כנגדם, והיהודים טוענים שהפולנים מפיצים את האנטישמיות.
  3. אמונה בקונספירציה יהודית – סוג שלישי של אנטישמיות נשען על אמונה כי היהודים כיום משפיעים בדרכים מסתוריות על כלכלת העולם, פועלים בדרכים חשאיות וסודיות לקדם את עצמם כיהודים, ומנסים להשיג שליטה במוקדי כוח עולמיים.

בסקירת הממצאים של בילביץ', רובם של המשתתפים ענו כי אינם מאמינים כי היהודים אחראים למות ישו – רק 20% הביעו תמיכה חלקית-מלאה בעמדה, וכך גם לגבי חטיפת ילדים. יש מתאם גבוה בין רמת השכלה וגיל לתשובה חיובית, כלומר ככל שהנשאל היה מבוגר יותר ופחות משכיל, כך הוא ענה תשובה חיובית. כמו כן, רבים מהנשאלים המתגוררים באיזורי מזרח – דרום פולין – איזור מגוריה של רוב האוכלוסייה היהודית בפולין לאורך ההיסטוריה – תמכו יותר ויותר בטיעונים האנטישמיים המסורתיים. לגבי אנטישמיות משנית – חצי מנשאלי הסקר הביעו תמיכה בטיעונים אלו: רובם של הנשאלים אף ציינו כי חשו כעס ופגיעה כשהוזכרו פשעים של פולנים נגד יהודים.

בסקירת התשובות של האנטישמיות הקונספירטיבית עולה נתון מעניין – בין חצי לשני שליש מהנשאלים בסקר ענו תשובות חיוביות לגבי רוב ההיגדים הקונספירטיביים. גם כאן יש מתאם גבוה מאוד לגיל ומחסור בהשכלה, ורובן של התשובות מתמקדות באזור דרום מזרח פולין. כחלק מעריכת הסקר בדקו החוקרים האם יש מגמה ביחס לנפוצות הדעות הנוגעות לאנטישמיות קלאסית. מחקר תשובות לשאלונים דומים ב2009 והשוואתם לנתונים נמצא כי ישנה מגמת עלייה בתמיכה בדעות האנטישמיות הקלאסיות. כשניסו החוקרים לבדוק את הנסיבות לעלייה זו, לא הצליחו למצוא תשובה מספקת.

הממצאים מרתקים, ומראים כי למרות שיותר מ90% מהמשתתפים בסקר לא מכירים באופן אישי יהודים, המגמה בנוגע ליהודים ב20 השנים האחרונות לא השתנתה, והמתאם גבוה בין מעמד כלכלי נמוך לדעות אנטישמיות מסורתיות.

מה ניתן לעשות עם זה?

ב20 השנים האחרונות התחוללו בפולין כמה דיונים ציבוריים מרכזיים על האנטישמיות – ביניהם הדיון סביב מאמרו של יאן בלונסקי מ1987 "פולנים מסכנים מסתכלים על הגטו", הדיון על ספריו של יאן טומאש גרוס "שכנים", "פחד", ו"קציר הזהב" וסרטים חדשים שיצאו בשנים האחרונות ביניהם "התנגדות" (2004 Defiance, בכיכובו של דניאל קרייג) ו"אחרי הקציר" (Poklosie – בתרגום מפולנית – הניצוץ שעליו כתבתי כאן). בדיונים עולים ומתחזקים הקולות של סבל הפולנים – וישנה ירידה בציון סבלם של היהודים, בעיקר בגלל חוסר ידע לגבי השואה בפולין. מיכאל הדגיש בהרצאתו כי רבים בעם הפולני אינו מכיר את מאורעות השואה בפולין, והחשיבות של חינוך ולימוד הנושא יכולה לתרום להגברת המודעות בציבור בפולין.

המכון עצמו מפעיל תוכניות של חינוך בלתי-פורמלי כדי לתרום למאבק באנטישמיות ובחוסר הידע – ביניהם הפרוייקט "בית ספר לדיאלוג" בו סטודנטים מעבירים סדנאות בעיירות ומלמדים את התלמידים על תושבי העיירה. הסדנאות כוללות שיחות על יהודי העיירה, ובניית סיורים לימודיים שהתלמידים מעבירים לחבריהם, למשפחותיהם ולגורמים רשותיים בעיירות בהן הפרוייקט פועל. המכון מפעיל את "בית הספר לדיאלוג" כבר 5 שנים, ומממצאיו ניכרת עלייה ביחס האוהד ליהודים. אנשי המכון מאמינים כי חיבור של הלומדים לסיפור המקומי של עיירתם, דרך היכרות עם היהודים בקהילה והבנת מקומם היא הגורם לשיפור ביחס ליהודים.

כלי נוסף שאנשי המכון מפעילים הוא מפגשים בין נוער יהודי ופולני, המתרחשים במהלך "מצעד החיים". אנשי המכון מדווחים על עלייה באהדה ואמפתיה אצל בני הנוער היהודים והפולנים במפגשים העוסקים בעיקר בהווה ובעתיד. את ריבוי השאלות העולים במפגשים אלו לגבי שאלת האחריות של הפולנים לשואה, לאושוויץ וכו' מצליחים להפיג ולמרכב דרך הצגת היסטוריה מורכבת למשתתפי המפגשים. היכרות עם סיפורים מגוונים של משתפי פעולה עם הנאצים, אדישים למעשה ומצילים כגון חסידי אומות עולם מצליחים לשפר דרמטית את היחס של הפולנים ובמיוחד של היהודים.

דמותם של היהודים בעיני הפולנים צריכה להפוך מורכבת יותר ויותר, ייתכן כי בפעולות הפשוטות והמתבקשות של אנשי המכון טמונה הזדמנות להציג את העבר בדרך מורכבת יותר, מאפשרת ולאפשר עתיד מבין וסלחן יותר.

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “היהודים הבלתי נראים של פולין

  1. פעילות המכון מעודדת ומשמחת, כמובן. אך דומני שפרט לשלושת סוגי האנטישמיות שמנה המרצה, יש לתת את הדעת גם על סוג רביעי של אנטישמיות, והוא השנאה לתנועת השיחרור הלאומי של היהודים, קרי, לציונות. סוג זה של אנטישמיות מוכר לנו היטב ממערב אירופה, ויש להניח שככל שפולין תשתלב במערב אירופה, כך תחלחל אליה צורה זו של אנטישמיות, שכיום נדיר מאד למצוא אותה בפולין.
    כבר נתקלתי בפולנים, אמנם מעטים מאד, שמכל העוולות בעולמנו, רק העוול שנגרם לפלסטינים מעניין אותם ומעסיק אותם באופן אובססיבי. לצערי, אני מעריך שמספרם ילך ויגדל.

  2. פינגבק: אבן היסוד – זהות והזדהות בין יהודים ופולנים | שפת אם – זכרונות חדשים מוורשה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s